تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک

فرآیند خرید و فروش ، مبادله کالا ، خدمات و اطلاعات از طریق شبکه های کامپیوتری و مخابراتی نظیر اینترنت را تجارت الکترونیکی میگویند.

 محاسن استفاده از تجارت الکترونیک

  • افزایش فروش،کسب درآمد و توان سرمایه گذاری
  • افزایش سطح رفاه زندگی
  • ایجاد اشتغال
  • کاهش سفرها به ویژه سفرهای درون شهری
  • افزایش سرعت عمل در انجام امورتجاری و مالی
  • کاهش هزینه های تبلیغاتی
  • کاهش هزینه های تولید و قیمت تمام شده کالا و خدمات
  • گسترش بازار های هدف و حضور در بازار های ملی و بینالمللی
  • کاهش هزینه انبار و نگه داری کالا
  • کاهش زمان ثبت سفارش و کاهش تاخیر در تحویل کالا
  • افزایش کارایی امور اجرایی شرکت ها
  • افزایش قدرت انتخاب مصرف کنندگان و قدرت چانه زنی

معایب استفاده از تجارت الکترونیک

  • کاهش ارتباطات انسانی
  • ورشکستگی شرکت های کوچک به علت عدم توانایی رقابت در بازار های جهانی کاهش تولید و فروش

عمده زیر شاخه های تجارت الکترونیک

  1. کسب و کار الکترونیکی
  2. بازاریابی الکترونیکی
  3. بانکداری الکترونیکی
  4. مدیریت الکترونیکی ، روابط عمومی با مشتری
  5. بیمه الکترونیکی
  6. گمرگ الکترونیکی

متداول ترین انواع تجارت الکترونیکی:

مدل B2B
تجارت فروشنده با فروشنده
Business to Business
مدل B2C
تجارت فروشنده با مصرف کننده
Business to Consumer
مدلC2C
تجارت مصرف کننده با مصرف کننده
Consumer to Consumer
مدلB2A
تجارت فروشنده با اداره
Business to  Administration
مدل C2A
تجارت مصرف کننده با اداره
Consumer to  Administration

تجارت فروشنده با فروشنده

در مدل B2B که می توان آن را مهمترین ححالت تجارت الکترونیکی دانست، مبادلات کالا و خدمات بین دوبنگاه اقتصادی انجام می شود که بیشترین حجم مبادلات تجاری را به خود اختصاص می دهد.
در این مدل باید تمام چرخه خرید و فروش مانند: خریداران ،فروشندگان،حمل کنندگان،بازاریابان،انبارداری،بانک داری،پشتیبانی و خدمات پس از فروش به صورت online به شبکه های اطلاعاتی و ارتباطی متصلباشد.
درمدل B2B اغلبف مباحث اقتصادی کلان ،سیاست گذاری و حمایت دولت ها مطرح است.عدم حضور چهره به چهره خریدار و فروشنده با توجه به حجم بالای مبادلات مالی یکی از معایب مهم آن به شمار می رود.

تجارت فروشنده با مصرف کننده

بیشترین سهم تعداد مبادلات تجاری در این مدل از تجارت الکترونیکی صورت می پذیرد، در مدل B2C که نوعی خرده فروشی محسوب می شود فروشندگان،کالا،خدمات و اطلاعات خود رابه مصرف کنندگان نهایی ارائه می دهند . مدل B2C همراه با گسترش اینترنت روند صعودی خود را طی میکند. هم اکنون به راحتی می توان انواع و اقسام کالا ها را از شبکه خریداری کرد.
از طرفی مشکلات امنیتی شبکه تاثیر منفی بر روی حجم معاملات گذاشته است و اکثر مشتریان از به سرقت رفتن اطلاعات شخصی شان توسط هکر ها وحشت دارند.در عین حال هنوز معاملات بسیاری با این مدل صورت می گیرد. در ایران نیز این روش رونق دارد. شایان ذکر است که در حال حاضر برای اماده نمودن محیطی امن اقدامات موثری صورت گرفته است و کاربران با امنیت خاطر بیش تری از این سرویس استفاده می کنند.
در این روش پرداخت ها به یکی ازروش های زیر انجام می شود:
  • پرداخت وجه پس از دریافت کالا به صورت نقدی توسط خریدار .
  • پرداخت وجه توسط شرکت های واسطه که به خریداران اعتبار می دهند.
  • پرداخت آنلاین توسط سیستم بانکداری الکترونیکی.
از آنجایی که روش پرداخت از طریق بانکداری الکترونیکی از امنیت ،سرعت و سهولت بیشتری برای خریداران و فروشندگان برخوردار است،این روش مورد توجه بیش تری قرار گرفته است.

تجارت مصرف کننده با مصرف کننده

در این مدل از تجارت الکترونیکی (C2C) ، مزایده ها و مناقصه های کالا از طریق اینترنت انجام می گیرد. این مدل شبیه یک سمساری است.البته ایده اصلی این است که مصرف کنندگان با یکدیگر بدون واسطه به خرید و فروش بپردازند. e-bay بزرگترین نمونه اولیه مدل C2C می باشد. e-bay خود چیزی نمی فروشد و به عنوان واسطی بین خریداران و فروشندگان عمل می کند. به عنوان مثال e-bay اجازه می دهد که فروشنده قیمت اولیه خود را در حراجی قراردهد و سپس شرکت کنندگان در حراج قبل از اتمام مدت باید روی کالای به حراج گذاشته شده اظهار نظر کنند.

تجارت فروشنده با اداره

این مدل ارتباط تمامی مبادلات تجاری و مالی بین سازمان ها و شرکت های خصوصی با دستگاه های دولتی را شامل ممی شود.تامین نیاز دستگاه های دولتی و پرداخت مالیات و عوارض را می توان در این گروه جای داد.

تجارت مصرف کننده با اداره

در این مدل مبادلات تجاری دولت و شهروندان انجام می پذیرد و پرداخت مالیات بر درآمد و عوارض و کمک های مردمی را می توان از این دسته دانست.البته این مدل در حال حاضر بسیار نوپا می باشد.
فهرست